ကျွန်တော်အနေနဲ ့အမေရိကန်ပြည်ထောင်စုတွင် ပညာသင်ကြားရာတွင် မေးခွန်းထုတ်တာကို သင်ကြားခဲ့ရပါသည်။ မေးခွန်းထုတ်တတ်အောင်လို ့လည်း ပါမောက္ခတွေကလည်း သင်ပေးကြားပါသည်။
ကျွန်တော်ယူခဲ့သောအခန်းတွေက အဓိကအားဖြင့် လူမှုသိပ္ပံအခန်း ( Social Science )ဖြစ်ပြီး ထိုအခန်းတွေကနေ မေးခွန်းထုတ်ဖို ့သင်ပေးပါသည်။ သင်ယူခဲ့သောအရာများကနေ တစ်ဆင့် ပစ္စုပန်အချိန်ကိုမေးခွန်းလည်းပြန်လည်ထုတ်လို ့ရသလို အတန်းထဲတွင်လည်း တိုက်ရိုက်ပင်အခုဖြစ်နေတာတွေကို မေးခွန်းထုတ်ခိုင်းပါသည်။
Sociology
ဒီအခန်းတွင် လူအဖွဲ ့အစည်းအကြောင်းကိုသင်ရပါသည်။ အထူးသဖြင့် လူတွေဘယ်လိုကြီးပြင်းလာရသလဲဆိုတာကိုသင်ရပါသည်။ လူတွေကိုချမ်းသာတဲ့လူတွေက ကုန်ပစ္စည်းတွေထုတ်လုပ်ပြီး Materialism လို ့ခေါ်တဲ့ ပစ္စည်းကိုဝယ်ဖို ့အတွက် လူတွေကိုမီဒီယာကနေ မှိုင်းတိုက်ထားတယ်လို ့တောင် Karl Max ကေနေပြောကြားပါသည်။ လူတွေအလုပ်လုပ်ပြီးရင် လုပ်လို ့ရတဲ့ ပိုက်ဆံနဲ ့ပစ္စည်းတွေဝယ်လို ့ပြောထားတာဖြစ်ပါသည်။ ထိုလိုလုပ်အောင် မီဒီယာကနေ လှုံဆော် ပေးထားပါသည်။ အလုပ်လုပ်ခိုင်းတာလည်း ချမ်းသာတဲ့ Bourgeois လို ့ခေါ်တဲ့ အထက်တန်းလူတန်းစားတွေပဲ ၊ ပစ္စည်းတွေကိုလည်း ၀ယ်ခိုင်းတာလဲ ချမ်းသာတဲ့ လူတန်းစားတွေပဲ။ လူတွေကနေ သူတို ့ပစ္စည်းတွေကိုဝယ်နေမှ သူတို ့ကနေ ဆက်လက်ဝင်ငွေရမယ်လို ့ပြောထားပါသည်။ ဒါကိုကြည့်ခြင်းအားဖြင့် လူအဖွဲ ့အစည်းသည် ပစ္စည်းကိုမတ်နေတယ်ဆိုတာ ကျွန်တော်သိလာရပါသည်။ ထိုပါမောက္ခကနေ ကျွန်တော်လူတစ်ယောက်ဖြစ်လာတုန်းက ကြီးပြင်းခဲ့တဲ့ ပတ်ဝန်းကျင် ၊ အသိစိတ်ရှိစွာ အသိစိတ်မရှိစွာ သင်ယူခဲ့ရတဲ့အရာတွေကို မေးခွန်းထုတ်စေပါသည်။သူကနေ Socialization ဆိုတဲ့ လူတစ်ယောက်လူ ့အဖွဲ ့အစည်းနဲ ့ဆက်ဆံရင်းကြီးပြင်းလာခြင်း သင်တုန်းကကျွန်တော့်ကို အသိအမြင်ပွင့်သွားစေပါသည်။ ကျွန်တော့်ငယ်ဘဝနှင့်ပတ်သတ်ပြီးတော့ မေးခွန်းတွေထုတ်စေပါသည်။
လူတွေဧ။် ကုန်ပစ္စည်းမတ်သော ယဉ်ကျေးမှုကိုလည်း မေးခွန်းထုတ်စေပါသည်။ လူတွေက ကုန်ပစ္စည်းတွေကိုမတ်နေပြီး ငါကဒါရမှ ဥပမာ- Lambigini ဆိုတဲ့ပြိုင်ကားစီးရမှ ပျော်ရွှင်မှာ ၊ iphone ကိုင်မှဆိုတဲ့ အရာတွေကိုတွေ ့မြင်ရပါသည်။ ကုန်ပစ္စည်းကို သူတို ့ရဲ ့တန်ဖိုးတွေနဲ ့တန်းတူဖြစ်အောင်လုပ်လိုက်ပါသည်။ ဆိုလိုတာက ဒီ lambigini ပြိုင်ကားစီးရမှ ငါကအောင်မြင်တဲ့သူဖြစ်တာဆိုတာဖြစ်ပါသည်။ အောင်မြင်သူဆိုတာ ပြိုင်ကားမစီးရလဲဘာမှမဖြစ်ပါဘူး။ ကိုယ့်တန်ဖိုးကို ကုန်ပစ္စည်းတစ်ခုနှင့်တန်းတူအောင်မလုပ်သင့်ပါ။
ထိုပါမောက္ခက လူ ့အဖွဲ ့အစည်းအကြောင်းကိုလည်း မေးခွန်းထုတ်သလိုမျိုးသင်ပေးပါသည်။
လူမျိုးဆိုတာမရှိ။ လူတွေကိုစစ်လိုက်ရင် အရိုးပဲရှိတယ်ဆိုတာ ပြောတုန်းကလည်း ကျွန်တော့်ကိုစဉ်းစားစေပါသည်။ ယဉ်ကျေးမှုဆိုတာရှိပါသည်။ သို ့သော် လူမျိုးဆိုသည်မှာ ယဉ်ကျေးမှုအဓိပ္ပာယ်ပဲရှိတယ်ဆိုတာကို သူကနေပြောတာစဉ်းစားစေပါသည်။ သိပ္ပံအဓိပ္ပာယ်အရ လူမျိုးဆိုတာမရှိဘူးလို ့ပြောတာ မှန်သယောင် သယောင်ရှိနေပါသည်။ လူတွေအားလုံးကို ဓာတ်မှန်ရိုက်လိုက်ရင် အရိုးသာရှိပါသည်။ အားလုံးကတူတူပင်ဖြစ်ပါသည်လို ့ပါမောက္ခကနေဆိုလိုချင်တာဖြစ်ပါသည်။
ဒီအခန်းတွင် လူအဖွဲ ့အစည်းအကြောင်းကိုသင်ရပါသည်။ အထူးသဖြင့် လူတွေဘယ်လိုကြီးပြင်းလာရသလဲဆိုတာကိုသင်ရပါသည်။ လူတွေကိုချမ်းသာတဲ့လူတွေက ကုန်ပစ္စည်းတွေထုတ်လုပ်ပြီး Materialism လို ့ခေါ်တဲ့ ပစ္စည်းကိုဝယ်ဖို ့အတွက် လူတွေကိုမီဒီယာကနေ မှိုင်းတိုက်ထားတယ်လို ့တောင် Karl Max ကေနေပြောကြားပါသည်။ လူတွေအလုပ်လုပ်ပြီးရင် လုပ်လို ့ရတဲ့ ပိုက်ဆံနဲ ့ပစ္စည်းတွေဝယ်လို ့ပြောထားတာဖြစ်ပါသည်။ ထိုလိုလုပ်အောင် မီဒီယာကနေ လှုံဆော် ပေးထားပါသည်။ အလုပ်လုပ်ခိုင်းတာလည်း ချမ်းသာတဲ့ Bourgeois လို ့ခေါ်တဲ့ အထက်တန်းလူတန်းစားတွေပဲ ၊ ပစ္စည်းတွေကိုလည်း ၀ယ်ခိုင်းတာလဲ ချမ်းသာတဲ့ လူတန်းစားတွေပဲ။ လူတွေကနေ သူတို ့ပစ္စည်းတွေကိုဝယ်နေမှ သူတို ့ကနေ ဆက်လက်ဝင်ငွေရမယ်လို ့ပြောထားပါသည်။ ဒါကိုကြည့်ခြင်းအားဖြင့် လူအဖွဲ ့အစည်းသည် ပစ္စည်းကိုမတ်နေတယ်ဆိုတာ ကျွန်တော်သိလာရပါသည်။ ထိုပါမောက္ခကနေ ကျွန်တော်လူတစ်ယောက်ဖြစ်လာတုန်းက ကြီးပြင်းခဲ့တဲ့ ပတ်ဝန်းကျင် ၊ အသိစိတ်ရှိစွာ အသိစိတ်မရှိစွာ သင်ယူခဲ့ရတဲ့အရာတွေကို မေးခွန်းထုတ်စေပါသည်။သူကနေ Socialization ဆိုတဲ့ လူတစ်ယောက်လူ ့အဖွဲ ့အစည်းနဲ ့ဆက်ဆံရင်းကြီးပြင်းလာခြင်း သင်တုန်းကကျွန်တော့်ကို အသိအမြင်ပွင့်သွားစေပါသည်။ ကျွန်တော့်ငယ်ဘဝနှင့်ပတ်သတ်ပြီးတော့ မေးခွန်းတွေထုတ်စေပါသည်။
လူတွေဧ။် ကုန်ပစ္စည်းမတ်သော ယဉ်ကျေးမှုကိုလည်း မေးခွန်းထုတ်စေပါသည်။ လူတွေက ကုန်ပစ္စည်းတွေကိုမတ်နေပြီး ငါကဒါရမှ ဥပမာ- Lambigini ဆိုတဲ့ပြိုင်ကားစီးရမှ ပျော်ရွှင်မှာ ၊ iphone ကိုင်မှဆိုတဲ့ အရာတွေကိုတွေ ့မြင်ရပါသည်။ ကုန်ပစ္စည်းကို သူတို ့ရဲ ့တန်ဖိုးတွေနဲ ့တန်းတူဖြစ်အောင်လုပ်လိုက်ပါသည်။ ဆိုလိုတာက ဒီ lambigini ပြိုင်ကားစီးရမှ ငါကအောင်မြင်တဲ့သူဖြစ်တာဆိုတာဖြစ်ပါသည်။ အောင်မြင်သူဆိုတာ ပြိုင်ကားမစီးရလဲဘာမှမဖြစ်ပါဘူး။ ကိုယ့်တန်ဖိုးကို ကုန်ပစ္စည်းတစ်ခုနှင့်တန်းတူအောင်မလုပ်သင့်ပါ။
ထိုပါမောက္ခက လူ ့အဖွဲ ့အစည်းအကြောင်းကိုလည်း မေးခွန်းထုတ်သလိုမျိုးသင်ပေးပါသည်။
လူမျိုးဆိုတာမရှိ။ လူတွေကိုစစ်လိုက်ရင် အရိုးပဲရှိတယ်ဆိုတာ ပြောတုန်းကလည်း ကျွန်တော့်ကိုစဉ်းစားစေပါသည်။ ယဉ်ကျေးမှုဆိုတာရှိပါသည်။ သို ့သော် လူမျိုးဆိုသည်မှာ ယဉ်ကျေးမှုအဓိပ္ပာယ်ပဲရှိတယ်ဆိုတာကို သူကနေပြောတာစဉ်းစားစေပါသည်။ သိပ္ပံအဓိပ္ပာယ်အရ လူမျိုးဆိုတာမရှိဘူးလို ့ပြောတာ မှန်သယောင် သယောင်ရှိနေပါသည်။ လူတွေအားလုံးကို ဓာတ်မှန်ရိုက်လိုက်ရင် အရိုးသာရှိပါသည်။ အားလုံးကတူတူပင်ဖြစ်ပါသည်လို ့ပါမောက္ခကနေဆိုလိုချင်တာဖြစ်ပါသည်။
အဓိက မေးခွန်းများ
ကျွန်တော့်ငယ်ဘ၀ ကြီးပြင်းခဲ့ပုံနှင့် ပတ်သတ်ပြီးတော့ မေးခွန်းတွေထုတ်စေပါသည်။
လူတွေဧ။် ကုန်ပစ္စည်းမတ်သော ယဉ်ကျေးမှုကိုလည်း မေးခွန်းထုတ်စေပါသည်။
လူ ့အဖွဲ ့အစည်းက ပြောတာတွေအကုန် ကျွန်တော်ယုံကြည်စရာမလိုဘူးဆိုတာ သိလာပါသည်။
ကျွန်တော့်ငယ်ဘ၀ ကြီးပြင်းခဲ့ပုံနှင့် ပတ်သတ်ပြီးတော့ မေးခွန်းတွေထုတ်စေပါသည်။
လူတွေဧ။် ကုန်ပစ္စည်းမတ်သော ယဉ်ကျေးမှုကိုလည်း မေးခွန်းထုတ်စေပါသည်။
လူ ့အဖွဲ ့အစည်းက ပြောတာတွေအကုန် ကျွန်တော်ယုံကြည်စရာမလိုဘူးဆိုတာ သိလာပါသည်။
ကျွန်တော် Introduction to Political Science ဆိုသည့်အခန်းကိုယူခဲ့ပါသည်။ အင်မတန်ကြိုက်သောအခန်းဖြစ်ပါသည်။ ထိုအခန်းတွင် အမေရိကန်နိုင်ငံခြားရေးမူဝါဒကို ဆန် ့ကျင့်သည့်စာအုပ်တစ်အုပ်ိကိုဖတ်ရပါသည်။ ထိုစာအုပ်က အီရတ်တွင် ဘာမှ Weapons of Mass Destruction ( WMD )ဆိုတဲ့ လူအများကြီးကိုဖျက်စီးနိုင်တဲ့လက်နက်တွေ ရှာမတွေ ့ဘူးလို ့ပြောပါသည်။ ရေနံကိုလိုချင်လို ့အီရတ်ကို ၀င်သိမ်းတာပာု ပြောပါသည်။ ပါမောက္ခကလည်း အထက်တန်းကျောင်းတွင် သင်ခဲ့သောသမိုင်းအချက်အလက်တွေကိုတော်င မေးခွန်းပြန်ထုတ်ရမည်ပာုသူက ပြောကြားခဲပါသည်။ ကျွန်တော်အနေနှင် ့သမိုင်းကနေ သင်ခဲ့သောအကြောင်းအရာတစ်ချို ့ကိုတောင် မေးခွန်းပြန်ထုတ်ဖြစ်ပါသည်။
ထိုအခန်းတွင် ဖိနှိပ်ခံနေရသော အလုပ်သမားလူတန်းစာအကြောင်းကိုလည်းသင်ရပါသည်။ အလုပ်သမားတွေကို အစိုးရနှင့်ချမ်းသာသည့်လူတန်းစား နှစ်အုပ်စုပေါင်းပြီးဖိနှိပ်နေတာကို ပါမောက္ခကိုယ်တိုင်ရေးသည်စာအုပ်တွင်ရှင်းပြထားပါသည်။ ကမ္ဘာ ့မြောက်ပိုင်းနိုင်ငံတွင် ငွေကြေးဆိုင်ရာအင်အား ( Financial Capital ) ဆိုတာရှိကြပါသည်။ ထိုငွေတွေကို ကုန်ပစ္စည်းထုတ်လုပ်ရာ နိုင်ငံတွေဖြစ်တဲ့ ကမ္ဘာ ့တောင်ပိုင်းကိုရွှေ ့ကြပါသည်။ အိန္ဒိယနိုင်ငံက Suzuki ကားစက်ရုံက အလုပ်သမားတွေကို ဖိနှိပ်တဲ့အကြောင်းတွေ။ အစိုးရဥပဒေကို လက်တစ်လုံးချားလုပ်တဲ့အနေနဲ ့Contract workers ( ခဏပဲအလုပ်လုပ်မယ်ဆိုတဲ့ သဘောတူညီမှု ) အလုပ်သမားတွေကို အဓိကထားပြီး ငှားပြီးလုပ်မှုတွေ ၊ အမြဲတမ်းအလုပ်သမားတွေကို မငှားမှုတွေစတာတွေကို ရေးသားထားပါသည်။
တရုတ်ပြည်က ဖိနှိပ်စက်ရုံတစ်ခုတွင် အလုပ်သမားတွေဧ။်ပင်စင်ကို ပျောက်သွားပြီပာုလုပ်သည့် ကုမ္ပဏီတစ်ခုအကြောင်းကိုလည်းရှင်းပြထားပါသည်။ Yue Yuen ကုမ္ပဏီပြဿနာတစ်ခုဖြစ်ပါသည်။ တရုတ်ပြည်က အလုပ်သမားလူတန်းစားက အလုပ်သမားတွေ စက်ရုံတွင် အခန်းသေးသေးလေးတွင် နေရပြီး ထမင်းစားတော့လည်း ဖြစ်သလိုအရည်အသွေးညံ့သော ထမင်းတွေစားရကာ နာရီပေါင်းမြောက်များစွာ အလုပ်လုပ်ရမှုတွေကိုပြထားပါသည်။ တရုတ်ပြည်ဧ။် တိုးတက်လာမှုနောက်တွင် အသုံးချခံရသော အလုပ်သမားလူတန်းစားကြီးတစ်ခုရှိပါသည်။ ထိုအလုပ်သမားလူတန်းစားအကြောင်းကို အဓိကထားရိုက်ကူးပြထားသာ Last Train to home ဆိုသောရုပ်ရှင်ကားကိုကြည့်ခြင်းအားဖြင့် စျေးကွက်စီးပွားရေးစနစ်ကိုတောင် မေးခွန်းထုတ်မိပါသည်။ ဒါတန်သလား။ ငါတို ့ကတော့ ကုန်ပစ္စည်းတွေကို စျေးနှုန်းသက်သက်သာသာနဲ ့သုံးဖို ့အတွက် ဒီအလုပ်သမားတွေက နာရီပေါင်းမြောက်များစွာကို ခက်ခက်ခဲခဲအလုပ်လုပ်ရပြီး လစာကလည်းနည်းနည်းပဲရ ၊ သူတို ့နေရတဲ့ စက်ရုံကအခြေအနေ ၊ စားရသောက်ရတာကလည်း တကယ့်ကို အသက်ဆက်ရှင်ရုံလေးပုံစံကိုမြင်တွေ ့ရတော့ စိတ်မကောင်းဖြစ်မိပါသည်။
Capitalism ဆိုတာကို မေးခွန်းထုတ်မိပါသည်။ ကျွန်တော့်ကို မေးခွန်းထုတ်မိစေတာက
မြန်မာနိုင်ငံပင်ဖြစ်ပါသည်။
မြန်မာနိုင်ငံကနေ နိုင်ငံတစ်ကာ ကုမ္ပဏီတွေကနေ စက်ရုံလာဖွင့်ရင် မြန်မာအလုပ်သမားတွေ ဘယ်လိုနေထိုင်ရမှာလဲဆိုတာဖြစ်ပါသည်။ နိုင်ငံတစ်ကာ ကုမ္ပဏီတွေကနေ လာဖွင့်တာ အလုပ်အကိုင်တွေ ဖန်တီးပေးတာကောင်းပါသည်။ သို ့သော် အလုပ်လုပ်ရတဲ့ အခြေအနေကဘယ်လိုရှိပါလဲ။ လစာ ကဘယ်လိုရှိပါလဲ။ အကယ်၍ အလုပ်သမားတွေနှင့် လစာကနည်းနည်းပဲရ ၊ လုပ်ငန်းခွင်နေထိုင်ရပုံကလည်း လူမဆန်စွာနှိိမ့်ကျနေတယ်ဆိုရင် သူတို ့ဘက်နေ ဘယ်သူရပ်တည်ပေးမှာလဲ။ သူတို ့တွေဘက်က ရပ်တည်ပေးတဲ့သူတွေကို ကွန်မြူနစ်ဆိုပြီးနာမည်တပ်မှာလား။
Social Capitalism ဆိုတဲ့ လူတွေကိုလဲဂရုစိုက်တဲ့ စျေးကွက်စီးပွားရေးစနစ်ကိုလည်း ကျင့်သုံးတဲ့ စီးပွားရေးစနစ်အသစ်ကို စတင်ကျင့်သုံးသင့်ပါသည်။ စျေးကွက်စီးပွားရေးစနစ်သည် အမြတ်ကိုရအောင် ထုတ်လုပ်ရတဲ့ကုန်ပစ္စည်းကုန်ကျခကို လျော ့ရင်းနဲ ့ အလုပ်လုပ်တဲ့ လူတွေလစာကိုလျော့ချ ၊ သူတို ့ကိုဂရုမစိုက်ဘဲ အမြတ်ကိုပဲဂရုစိုက်သည့်အတွက် အလုပ်သမားလူတန်းစာသည် ခံရပါသည်။ သူတို ့ကို အသက်ဆက်ရှင်ရုံသာ စားဖို ့ပိုက်ဆံလေးပေးပြီး ၊ နေတာကလည်း အိပ်ဖို ့ပဲနေရာလေးရှိတဲ့အဆင့်ကို လုပ်ထားတာဖြစ်ပါသည်။ ကုမ္ပဏီတွေကိုပိုင်တဲ့ အစုရှယ်ယာဝင်အကြီးစားများ ၊ ကုမ္ပဏီက Senior Management ကလူများ ၊ CEO ကအစ အင်မတန်ချမ်းသာတဲ့ ဘဝကိုနေနေချိန်မှာ ဒီလိုအမြတ်တွေရအောင် လုပ်ပေးခဲ့တဲ့ နာရီပေါင်းများစွာကို ပင်ပင်ပန်းပန်းအလုပ်လုပ်ခဲ့ရတဲ့ အလုပ်သမားတွေက လစာကိုရသင့်သလောက်မရခဲ့ပါ။ အလုပ်လုပ်မှ ထမင်းစားလို ့ရတဲ့ hand to mouth ( နေ ့တိုင်း နေ ့တိုင်း အလုပ်လုပ်မှ ထမင်းစားရတဲ့ဘ၀ ) ကနေ ရုန်းမထွက်နိုင်တော့ပါ။
တရုတ်ပြည်က ဖိနှိပ်စက်ရုံတစ်ခုတွင် အလုပ်သမားတွေဧ။်ပင်စင်ကို ပျောက်သွားပြီပာုလုပ်သည့် ကုမ္ပဏီတစ်ခုအကြောင်းကိုလည်းရှင်းပြထားပါသည်။ Yue Yuen ကုမ္ပဏီပြဿနာတစ်ခုဖြစ်ပါသည်။ တရုတ်ပြည်က အလုပ်သမားလူတန်းစားက အလုပ်သမားတွေ စက်ရုံတွင် အခန်းသေးသေးလေးတွင် နေရပြီး ထမင်းစားတော့လည်း ဖြစ်သလိုအရည်အသွေးညံ့သော ထမင်းတွေစားရကာ နာရီပေါင်းမြောက်များစွာ အလုပ်လုပ်ရမှုတွေကိုပြထားပါသည်။ တရုတ်ပြည်ဧ။် တိုးတက်လာမှုနောက်တွင် အသုံးချခံရသော အလုပ်သမားလူတန်းစားကြီးတစ်ခုရှိပါသည်။ ထိုအလုပ်သမားလူတန်းစားအကြောင်းကို အဓိကထားရိုက်ကူးပြထားသာ Last Train to home ဆိုသောရုပ်ရှင်ကားကိုကြည့်ခြင်းအားဖြင့် စျေးကွက်စီးပွားရေးစနစ်ကိုတောင် မေးခွန်းထုတ်မိပါသည်။ ဒါတန်သလား။ ငါတို ့ကတော့ ကုန်ပစ္စည်းတွေကို စျေးနှုန်းသက်သက်သာသာနဲ ့သုံးဖို ့အတွက် ဒီအလုပ်သမားတွေက နာရီပေါင်းမြောက်များစွာကို ခက်ခက်ခဲခဲအလုပ်လုပ်ရပြီး လစာကလည်းနည်းနည်းပဲရ ၊ သူတို ့နေရတဲ့ စက်ရုံကအခြေအနေ ၊ စားရသောက်ရတာကလည်း တကယ့်ကို အသက်ဆက်ရှင်ရုံလေးပုံစံကိုမြင်တွေ ့ရတော့ စိတ်မကောင်းဖြစ်မိပါသည်။
Capitalism ဆိုတာကို မေးခွန်းထုတ်မိပါသည်။ ကျွန်တော့်ကို မေးခွန်းထုတ်မိစေတာက
မြန်မာနိုင်ငံပင်ဖြစ်ပါသည်။
မြန်မာနိုင်ငံကနေ နိုင်ငံတစ်ကာ ကုမ္ပဏီတွေကနေ စက်ရုံလာဖွင့်ရင် မြန်မာအလုပ်သမားတွေ ဘယ်လိုနေထိုင်ရမှာလဲဆိုတာဖြစ်ပါသည်။ နိုင်ငံတစ်ကာ ကုမ္ပဏီတွေကနေ လာဖွင့်တာ အလုပ်အကိုင်တွေ ဖန်တီးပေးတာကောင်းပါသည်။ သို ့သော် အလုပ်လုပ်ရတဲ့ အခြေအနေကဘယ်လိုရှိပါလဲ။ လစာ ကဘယ်လိုရှိပါလဲ။ အကယ်၍ အလုပ်သမားတွေနှင့် လစာကနည်းနည်းပဲရ ၊ လုပ်ငန်းခွင်နေထိုင်ရပုံကလည်း လူမဆန်စွာနှိိမ့်ကျနေတယ်ဆိုရင် သူတို ့ဘက်နေ ဘယ်သူရပ်တည်ပေးမှာလဲ။ သူတို ့တွေဘက်က ရပ်တည်ပေးတဲ့သူတွေကို ကွန်မြူနစ်ဆိုပြီးနာမည်တပ်မှာလား။
Social Capitalism ဆိုတဲ့ လူတွေကိုလဲဂရုစိုက်တဲ့ စျေးကွက်စီးပွားရေးစနစ်ကိုလည်း ကျင့်သုံးတဲ့ စီးပွားရေးစနစ်အသစ်ကို စတင်ကျင့်သုံးသင့်ပါသည်။ စျေးကွက်စီးပွားရေးစနစ်သည် အမြတ်ကိုရအောင် ထုတ်လုပ်ရတဲ့ကုန်ပစ္စည်းကုန်ကျခကို လျော ့ရင်းနဲ ့ အလုပ်လုပ်တဲ့ လူတွေလစာကိုလျော့ချ ၊ သူတို ့ကိုဂရုမစိုက်ဘဲ အမြတ်ကိုပဲဂရုစိုက်သည့်အတွက် အလုပ်သမားလူတန်းစာသည် ခံရပါသည်။ သူတို ့ကို အသက်ဆက်ရှင်ရုံသာ စားဖို ့ပိုက်ဆံလေးပေးပြီး ၊ နေတာကလည်း အိပ်ဖို ့ပဲနေရာလေးရှိတဲ့အဆင့်ကို လုပ်ထားတာဖြစ်ပါသည်။ ကုမ္ပဏီတွေကိုပိုင်တဲ့ အစုရှယ်ယာဝင်အကြီးစားများ ၊ ကုမ္ပဏီက Senior Management ကလူများ ၊ CEO ကအစ အင်မတန်ချမ်းသာတဲ့ ဘဝကိုနေနေချိန်မှာ ဒီလိုအမြတ်တွေရအောင် လုပ်ပေးခဲ့တဲ့ နာရီပေါင်းများစွာကို ပင်ပင်ပန်းပန်းအလုပ်လုပ်ခဲ့ရတဲ့ အလုပ်သမားတွေက လစာကိုရသင့်သလောက်မရခဲ့ပါ။ အလုပ်လုပ်မှ ထမင်းစားလို ့ရတဲ့ hand to mouth ( နေ ့တိုင်း နေ ့တိုင်း အလုပ်လုပ်မှ ထမင်းစားရတဲ့ဘ၀ ) ကနေ ရုန်းမထွက်နိုင်တော့ပါ။
Women, Gender, and Sexulities
ဒီအခန်းတွင် မိန်းမတွေအကြောင်းနင့် လိင်တူချစ်သူများ ၊ LGBTQ အကြောင်းတွေကိုသင်ရပါသည်။ ကျွန်တော်ဒီအခန်းကိုမယူခင်က မိန်းမအကြောင်းသင်ရတော့မယ် ငါလည်းသိပ်စိတ်မဝင်စားဘူးဆိုပြီး စဉ်းစားနေပါတယ်။ မယူမနေရဖြစ်ပြီး ကျွန်တော့်မှာလည်း တစ်ခြားရည်ရွယ်ချက်တွေရှိတာကြောင့် ယူဖြစ်ပါသည်။ မိန်းမတွေဖိနှိပ်ခံရတာ ပာို ရှေးခတ်ယဉ်ကျေးမှုကတည်းကဆိုတာကို ကျွန်တော်သိမြင်ခဲ့ရပါသည်။ Friedrich Engelsကနေ မိန်းမတွေဘာလို ့ဖိနှိ်ပ်ခံရတာလဲဆိုတော့ လူ ့အဖွဲ အစည်းရဲ ့ပစ္စည်းဥစ္စာကိုတန်ဖိုးထားလို ့မိန်းမတွေ အဖိနှိပ်ခံရတယ်လို ့တောင်ပြောလာပါသည်။
သူပြောချင်တာက အရင် Private Property လို ့ခေါ်တဲ ့ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်ခွင့်ကို ကျင့်သုံးလာကြတယ်။ ထို ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်ခွင့်ကို ကျင့်သုံးလာကြတော့ လူတွေက လိုချင်လာကြတယ်။ လိုချင်တာမှ အခုလူတွေတွင်မကဘူး နောက်လာနောက်သားတွေအတွက်ပါ လိုချင်လာကြတယ်။ ဒိတော ့ဘယ်သူကနေ အခုပိုင်နေတဲ့ ပစ္စည်းတွေကို ဆက်ခံရရှိလဲဆိုတော့ အဖြေက သားယောင်္ကျားလေးတွေဖြစ်လာတယ်။ သားယောကျာ်းလေးတွေတောင်မှ ပထမသားပဲဖြစ်သည်။ ဒီနည်းနဲ ့မိန်းမတွေရဲ ့တန်ဖိုးကလျောချ့လာတယ်။ တစ်ချို ့ယဉ်ကျေးမှုတွေမှာ မိန်းမတွေက မြေတောင်ပိုင်ဆိုင်ခွင့်မရတော့ဘူး။ ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်ခွင့်ကို ယောကျာ်းတွေပဲ ပေးလိုက်တော့ ယောကျာ်းတွေကပိုပြီးတော့ အင်အားရှိလာတယ်။ လုပ်ချင်တာလုပ်ဖို ့အတွက်နောက်ကနေ ပံ့ပိုးပေးတဲ့အရာရှိလာသည်။ မိန်းမတွေအခွင့်အရေးက တဖြေးဖြေးနိမ့်လာတယ်။ လက်ထပ်တာတောင် မိန်းမတွေကို သူတို ့ချစ်တဲ့သူမပာုတ်ပဲ မိန်းကလေးမိသားစုအတွက် ချမ်းသာတဲ့မိသားစုက ယောကျာ်းလေးတစ်ယောက်နဲ ့လက်ထပ်လာစေခဲ့သည်။
တစ်ချိန်တည်းတွင်လည်း ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်မှုခြင်းတူတဲ့ လူတန်းစားတွေကလည်း သူတို ့အချင်းချင်းပဲ လက်ထပ်လာချင်ကြသည်။ ဘာလို ့လဲဆိုတော့ မိသားစုနှစ်စုကိုပေါင်းစည်းအားဖြင့် သူတို ့ပိုင်ဆိုင်မှုကို ကြီးပွားချင်းလို ့၊ ထိန်းသိမ်းချင်လို ့ဖြစ်ပါသည်။ မိန်းမတွေသည် မိသားစုနှစ်စု ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်မှုကြီးပွား ၊ ထိန်းသိမ်းဖို ့အတွက်ပဲ အသုံးချခံရသော ကြားခံလူများဖြစ်လာသည်။ လက်ထပ်ချင်းသည် စီးပွားရေးဆိုင်ရာ ရွေးချယ်ချက်ဖြစ်လာသည်။ အချစ်ကြောင့်မပာုတ်တော့ပေ။ ဥရောပတွင်လည်း တော်ဝင်မိသားစုတွေက တစ်ဝမ်းကွဲအချင်းချင်းလက်ထပ်ကြသည်။ အထူးသဖြင့် Habsburg မင်းဆက်သည် အင်မတန်လုပ်ပါသည်။ စပိန်က ဘုရင်နှင့် Austrian Empire က အုပ်ချုပ်တဲ့သူတွေက အမျိုးတော်ပါသည်။
ပထမကမ္ဘာစစ်ဖြစ်တုန်းက ဂျာမနီဘုရင် နဲ ့အင်္ဂလိပ်ဘုရင် နှစ်ယောက်စလုံးက အမျိုးတော်ပါသည်။
ဂျာမနီဘုရင် Wilhelm 2 ရဲ ့အဘွားက အင်္ဂလန်ဘုရင်မ Victoria ဖြစ်ပါသည်။ ဒါပစ္စည်းဥစ္စာကိုတန်ဖိုးထားလို ့Friedrich Engelsကနေဆိုသည်။
Friedrich Engels- Origin of the Family, Private Property, and the State
https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/pdf/origin_family.pdf
ဒီအခန်းတွင် မိန်းမတွေအကြောင်းနင့် လိင်တူချစ်သူများ ၊ LGBTQ အကြောင်းတွေကိုသင်ရပါသည်။ ကျွန်တော်ဒီအခန်းကိုမယူခင်က မိန်းမအကြောင်းသင်ရတော့မယ် ငါလည်းသိပ်စိတ်မဝင်စားဘူးဆိုပြီး စဉ်းစားနေပါတယ်။ မယူမနေရဖြစ်ပြီး ကျွန်တော့်မှာလည်း တစ်ခြားရည်ရွယ်ချက်တွေရှိတာကြောင့် ယူဖြစ်ပါသည်။ မိန်းမတွေဖိနှိပ်ခံရတာ ပာို ရှေးခတ်ယဉ်ကျေးမှုကတည်းကဆိုတာကို ကျွန်တော်သိမြင်ခဲ့ရပါသည်။ Friedrich Engelsကနေ မိန်းမတွေဘာလို ့ဖိနှိ်ပ်ခံရတာလဲဆိုတော့ လူ ့အဖွဲ အစည်းရဲ ့ပစ္စည်းဥစ္စာကိုတန်ဖိုးထားလို ့မိန်းမတွေ အဖိနှိပ်ခံရတယ်လို ့တောင်ပြောလာပါသည်။
သူပြောချင်တာက အရင် Private Property လို ့ခေါ်တဲ ့ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်ခွင့်ကို ကျင့်သုံးလာကြတယ်။ ထို ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်ခွင့်ကို ကျင့်သုံးလာကြတော့ လူတွေက လိုချင်လာကြတယ်။ လိုချင်တာမှ အခုလူတွေတွင်မကဘူး နောက်လာနောက်သားတွေအတွက်ပါ လိုချင်လာကြတယ်။ ဒိတော ့ဘယ်သူကနေ အခုပိုင်နေတဲ့ ပစ္စည်းတွေကို ဆက်ခံရရှိလဲဆိုတော့ အဖြေက သားယောင်္ကျားလေးတွေဖြစ်လာတယ်။ သားယောကျာ်းလေးတွေတောင်မှ ပထမသားပဲဖြစ်သည်။ ဒီနည်းနဲ ့မိန်းမတွေရဲ ့တန်ဖိုးကလျောချ့လာတယ်။ တစ်ချို ့ယဉ်ကျေးမှုတွေမှာ မိန်းမတွေက မြေတောင်ပိုင်ဆိုင်ခွင့်မရတော့ဘူး။ ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်ခွင့်ကို ယောကျာ်းတွေပဲ ပေးလိုက်တော့ ယောကျာ်းတွေကပိုပြီးတော့ အင်အားရှိလာတယ်။ လုပ်ချင်တာလုပ်ဖို ့အတွက်နောက်ကနေ ပံ့ပိုးပေးတဲ့အရာရှိလာသည်။ မိန်းမတွေအခွင့်အရေးက တဖြေးဖြေးနိမ့်လာတယ်။ လက်ထပ်တာတောင် မိန်းမတွေကို သူတို ့ချစ်တဲ့သူမပာုတ်ပဲ မိန်းကလေးမိသားစုအတွက် ချမ်းသာတဲ့မိသားစုက ယောကျာ်းလေးတစ်ယောက်နဲ ့လက်ထပ်လာစေခဲ့သည်။
တစ်ချိန်တည်းတွင်လည်း ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်မှုခြင်းတူတဲ့ လူတန်းစားတွေကလည်း သူတို ့အချင်းချင်းပဲ လက်ထပ်လာချင်ကြသည်။ ဘာလို ့လဲဆိုတော့ မိသားစုနှစ်စုကိုပေါင်းစည်းအားဖြင့် သူတို ့ပိုင်ဆိုင်မှုကို ကြီးပွားချင်းလို ့၊ ထိန်းသိမ်းချင်လို ့ဖြစ်ပါသည်။ မိန်းမတွေသည် မိသားစုနှစ်စု ပစ္စည်းဥစ္စာပိုင်ဆိုင်မှုကြီးပွား ၊ ထိန်းသိမ်းဖို ့အတွက်ပဲ အသုံးချခံရသော ကြားခံလူများဖြစ်လာသည်။ လက်ထပ်ချင်းသည် စီးပွားရေးဆိုင်ရာ ရွေးချယ်ချက်ဖြစ်လာသည်။ အချစ်ကြောင့်မပာုတ်တော့ပေ။ ဥရောပတွင်လည်း တော်ဝင်မိသားစုတွေက တစ်ဝမ်းကွဲအချင်းချင်းလက်ထပ်ကြသည်။ အထူးသဖြင့် Habsburg မင်းဆက်သည် အင်မတန်လုပ်ပါသည်။ စပိန်က ဘုရင်နှင့် Austrian Empire က အုပ်ချုပ်တဲ့သူတွေက အမျိုးတော်ပါသည်။
ပထမကမ္ဘာစစ်ဖြစ်တုန်းက ဂျာမနီဘုရင် နဲ ့အင်္ဂလိပ်ဘုရင် နှစ်ယောက်စလုံးက အမျိုးတော်ပါသည်။
ဂျာမနီဘုရင် Wilhelm 2 ရဲ ့အဘွားက အင်္ဂလန်ဘုရင်မ Victoria ဖြစ်ပါသည်။ ဒါပစ္စည်းဥစ္စာကိုတန်ဖိုးထားလို ့Friedrich Engelsကနေဆိုသည်။
Friedrich Engels- Origin of the Family, Private Property, and the State
https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/pdf/origin_family.pdf
တစ်ချိန်ထဲတွင်လည်း မိန်းမတွေသည် သဘာဝနှင့်ပိုနီးစပ်၍ အနှိမ်ခံရသည်ဆိုပြီး Sherry Ortenr
( https://www.uio.no/studier/emner/sv/sai/SOSANT1600/v12/Ortner_Is_female_to_male.pdf )
( https://www.uio.no/studier/emner/sv/sai/SOSANT1600/v12/Ortner_Is_female_to_male.pdf )
ဆိုသည့်ဆရာမကနေ ပြောသည်။ ယောကျာ်းတွေသည် ထိုင်စဉ်းစားနေပြီး ယဉ်ကျေးမှုဆိုသည် ့စဉ်းစားခြင်း ၊ ပညာ ဒဿနစတဲ့အရာတွေကို စည်းပူးခြင်းနှင့်ဆိုင်သည်ပာုပြောသည်။ လူတွေသည် သဘာဝကိုမကြိုက်ကြ။ သဘာဝက လူတွေအနေနဲ ့ထိန်းချုပ်မရလို ့ဖြစ်သည်။ သူတို ့ထိန်းချုပ်လို ့ရတာ ယဉ်ကျေးမှုသာဖြစ်သည်ပာုဆိုသည်။ ယဉ်ကျေးမှုက ပိုပြီးတော ့အဆင့်မြင့်သည်ပာု ယုံကြည်ကြသည်။ မိန်းမတွေသည် ကလေးမွေးခြင်း ၊ ကလေးနို ့တိုက်ခြင်း စသည် ့သဘာဝနှင့် ပိုနီးစပ်ကြသည်။ သဘာဝသည် ယဉ်ကျေးမှုထက်ပိုနိမ့်ကျသည်ပာု ထင်သည့်အတွက် မိန်းမတွေသည်လည်း ယဉ်ကျေးမှုနှင့်ဆိုင်သော ယောကျာ်းတွေထက် ပိုနိမ့်ကျသည်ပာု ထင်လာကြသည်ပာု ထိုစာရေးဆရာမကပြောထားသည်။
ဒီလိုအတွေးအခေါ်တွေ တစ်ခါမှကျွန်တော်မစဉ်းစားမိပါ။ သူတို ့ပြောတာတွေလည်း ပာုတ်သယောင် သယောင်ရှိိနေပါသည်။ မိသားစုတွေက သမီးမိန်းကလေးကို ချမ်းသာတဲ့မိသားစုက ယောကျာ်းလေးနဲ ့ပဲ လက်ထပ်ပေးချင်သလို ချမ်းသာတဲ့မိသားစုကလည်း သူတို ့သားသမီးကို သူတို ့လိုပဲ ချမ်းသာတဲ့လူနဲ ့ပဲလက်ထပ်စေချင်တာကို မြင်တွေ ့ရပါသည်။ ဒါပစ္စည်းဥစ္စာကို လူ ့အဖွဲ ့အစည်းကနေ တန်ဖိုးထားနေလို ့ဖြစ်ပါသည်။ ပစ္စည်းဥစ္စာဧ။်လွှမ်းမိုးမှုကို ကျွန်တော့်ကိုမြင်တွေ ့စေပါသည်။ ဒီအရာတွေ လူ ့အဖွဲ ့အစည်းကို အတွေးအခေါ်တစ်ခုအနေနှင့် တကယ့်လက်တွေ ့အနေနှင့် အုပ်ချုပ်နေတာ ကျွန်တော့်တစ်ခါမှ မသိခဲ့ပါ။ အခုတော့ သိသွားပါသည်။ မြန်မာအတွေးအခေါ်အရ သမီးရှေ ့ရေး ဘာညာဆိုတာတွေပြောလို ့ရပေမဲ့ဒါကတော့ Marxist Ideological Interpretation ( Marx အယူဝါဒကနေ အဓိပ္ပာယ်ပြန်ဆိုခြင်း ) ပုံစံနှင့်ဆိုရင် ပစ္စည်းဥစ္စာကြောင့်ဖြစ်ပါသည်။
မိန်းမတွေဖိနှိပ်ခံရခြင်းဧ။်အရင်းမြစ်ပာုခေါ်နိုင်သည့် အကြောင်းရင်းတစ်ချို ့ကို စာရေးဆရာနှစ်ယောက်ဧ။်အမြင်တွေကို ဖတ်ပြီးတဲ့အခါ ကျွန်တော်အနေနဲ ့မိန်းမတွေဖိနှိပ်ခံရတယ်ဆိုတာကို သိသွားပါသည်။
Social issues ( လူမှုပြဿနာ ) တစ်ခုခုကို လူတွေကိုသိစေချင်ရင် အရင်ဖြစ်နေတယ်ဆိုတာ သိအောင်လုပ်ပါ။ ပြီးတာနဲ ့ဘာကြောင့်ဖြစ်နေတယ်ဆိုတာကို မေးခွန်းထုတ်ရပါမည်။ ဘယ်လိုလုပ်ပြီး Solution ( ပြဿနာဖြေရှင်းချက် ) ရှာကြမယ်ဆိုတာလည်း ကျွန်တော်တို ့ဆက်ပြီးတော့ မေးခွန်းတွေဆက်ထုတ်ရပါမည်။ ဒီမိုကရေစီစနစ်သည် မေးခွန်းထုတ်ခြင်းကိုကြိုက်သည်။ မေးခွန်းတွေမေးခြင်းအားဖြင့်အသိညဏ်ပွင့်လင်းလားမှုတွေ ၊ Consciousness ( သတိရှိလာမှုတွေ- ဒီနေရာတွင် ငါတို ့အဖိနှီပ်ခံနေရပါလားဆိုသော အသိတရား ) ဆိုတာကို ရစေပါသည်။ ပြီးတာနှင့် ဖိနှိပ်ခံရမှုတွေကို ဖြေရှင်းဖို ့အတွက် ၊ တွန်းလှန်ဖို ့အတွက် ၊ ပြောင်းလဲဖို ့အတွက် ဖြေရှင်းချက်တွေကိုရှာကြပါသည်။
ဒီမိုကရေစီစနစ်သည် ဒီနည်းနှင့် ပေါက်ဖွားလာတာဖြစ်ပါသည်။
အခွန်များ ၊ အုပ်ချုပ်သူဘုရင်ကနေ ပြည်သူကိုဂရုမစိုက်ဘဲ သူလုပ်ချင်တာတွေလုပ်ခြင်း စတာတွေကို မခံနိုင်တော့တဲ ့အဖိနှိပ်ခံလူတန်းစာကနေ လမ်းပေါ်ထွက်ဆန္ဒပြပြီး တောင်းဆိုကြပါသည်။
ဒီမိုကရေစီစနစ်ဧ။်အခြေခံသည် အဖိနှိပ်ခံရခြင်းကိုအသိတရားရှိလာခြင်း ၊ ဘာကြောင့်လဲဆိုတဲ့မေးခွန်းထုတ်ခြင်း ၊ ဘယ်လိုဖြေရှင်းမလဲဆိုတာ မေးခွန်းဆက်ထုတ်ခြင်းပေါ်တွင် အခြေခံထားပါသည်။
ဒီမိုကရေစီ တော်လှန်ရေးတွေသည် အာဏာာရှင်ဘုရင်အုပ်ချုပ်မှုအောက်တွင် ပေါ်ပေါက်လာပါသည်။
ပြင်သစ်တော်လှန်ရေးသည် အာဏာာရှင် ဘုရင် Louis လုပ်တာတွေကို မခံနိုင်လွန်းလို ့တွန်းလှန်းရင်းနဲ ့ပေါ်ပေါက်လာပါသည်။ ဘုရင်တွေအနေနှင့် ပြည်သူတွေကိုနားမထောင်ဘဲ လုပ်ချင်တာလုပ်တာကို ဖိနှိပ်ခံနေရတဲ့ပြည်သူတွေကနေ စည်းလု့ံးညီညွတ်စွာ ဆန္ဒပြကြ ၊ မေးခွန်းထုတ်ကြ နှင့် မေးခွန်းထုတ်ပြီးရင်ပေါ်ပေါက်လာတဲ့ အဖြေကို ယခုဖြစ်နေတဲ့အရာတွေကနေ ပြောင်းလဲမှုတစ်ခုဖြစ်လာအောင် တကယ်လက်တွေ ့ကြိုးစားကြနှင့် ဒီမိုကရေစီစနစ်သည် အမေရိကန်ပြည်ထောင်စုနှင့် ဥရောပတွင်ပေါ်ပေါက်လာခြင်းဖြစ်ပါသည်။ တကယ်လုပ်ရင် လွယ်တော့မလွယ်ပါ။ တစ်ချို ့နေရာတွင် လူတွေသေကြ ၊ စစ်ပွဲတွေဖြစ်ပြီးမှ ဖြစ်လာပါသည်။
ဒီမိုကရေစီစနစ်သည် ဒီနည်းနှင့် ပေါက်ဖွားလာတာဖြစ်ပါသည်။
အခွန်များ ၊ အုပ်ချုပ်သူဘုရင်ကနေ ပြည်သူကိုဂရုမစိုက်ဘဲ သူလုပ်ချင်တာတွေလုပ်ခြင်း စတာတွေကို မခံနိုင်တော့တဲ ့အဖိနှိပ်ခံလူတန်းစာကနေ လမ်းပေါ်ထွက်ဆန္ဒပြပြီး တောင်းဆိုကြပါသည်။
ဒီမိုကရေစီစနစ်ဧ။်အခြေခံသည် အဖိနှိပ်ခံရခြင်းကိုအသိတရားရှိလာခြင်း ၊ ဘာကြောင့်လဲဆိုတဲ့မေးခွန်းထုတ်ခြင်း ၊ ဘယ်လိုဖြေရှင်းမလဲဆိုတာ မေးခွန်းဆက်ထုတ်ခြင်းပေါ်တွင် အခြေခံထားပါသည်။
ဒီမိုကရေစီ တော်လှန်ရေးတွေသည် အာဏာာရှင်ဘုရင်အုပ်ချုပ်မှုအောက်တွင် ပေါ်ပေါက်လာပါသည်။
ပြင်သစ်တော်လှန်ရေးသည် အာဏာာရှင် ဘုရင် Louis လုပ်တာတွေကို မခံနိုင်လွန်းလို ့တွန်းလှန်းရင်းနဲ ့ပေါ်ပေါက်လာပါသည်။ ဘုရင်တွေအနေနှင့် ပြည်သူတွေကိုနားမထောင်ဘဲ လုပ်ချင်တာလုပ်တာကို ဖိနှိပ်ခံနေရတဲ့ပြည်သူတွေကနေ စည်းလု့ံးညီညွတ်စွာ ဆန္ဒပြကြ ၊ မေးခွန်းထုတ်ကြ နှင့် မေးခွန်းထုတ်ပြီးရင်ပေါ်ပေါက်လာတဲ့ အဖြေကို ယခုဖြစ်နေတဲ့အရာတွေကနေ ပြောင်းလဲမှုတစ်ခုဖြစ်လာအောင် တကယ်လက်တွေ ့ကြိုးစားကြနှင့် ဒီမိုကရေစီစနစ်သည် အမေရိကန်ပြည်ထောင်စုနှင့် ဥရောပတွင်ပေါ်ပေါက်လာခြင်းဖြစ်ပါသည်။ တကယ်လုပ်ရင် လွယ်တော့မလွယ်ပါ။ တစ်ချို ့နေရာတွင် လူတွေသေကြ ၊ စစ်ပွဲတွေဖြစ်ပြီးမှ ဖြစ်လာပါသည်။
အမေရိကန်ပြည်ထောင်စု ဒီမိုကရေစီဘာလို ့နှစ်ပေါင်းများစွာရှင်သန်နေတာလဲဆိုတော ့ကောလိပ်စာသင်ခန်းထဲတွင်
အဖိနှိပ်ခံရခြင်းကိုအသိတရားရှိလာခြင်း ၊ ဘာကြောင့်လဲဆိုတဲ့မေးခွန်းထုတ်ခြင်း ၊ ဘယ်လိုဖြေရှင်းရမယ်ဆိုတာကို သင်ပေးခြင်း အထူးသဖြင့် ဆန္ဒပြခြင်း စတာတွေကို လူမှုသိပ္ပံအခန်းတွေတွင် သင်ပေးလို ့ဖြစ်ပါသည်။
အဖိနှိပ်ခံရခြင်းကိုအသိတရားရှိလာခြင်း ၊ ဘာကြောင့်လဲဆိုတဲ့မေးခွန်းထုတ်ခြင်း ၊ ဘယ်လိုဖြေရှင်းရမယ်ဆိုတာကို သင်ပေးခြင်း အထူးသဖြင့် ဆန္ဒပြခြင်း စတာတွေကို လူမှုသိပ္ပံအခန်းတွေတွင် သင်ပေးလို ့ဖြစ်ပါသည်။
ကျော်ထွန်း
ကျော်ထွန်းသည် City University of New York, Hunter College တွင် သမိုင်းဘာသာရပ်ကိုလေ့လာနေသော သူတစ်ယောက်ဖြစ်ပါသည်။
ကျော်ထွန်းသည် City University of New York, Hunter College တွင် သမိုင်းဘာသာရပ်ကိုလေ့လာနေသော သူတစ်ယောက်ဖြစ်ပါသည်။
No comments:
Post a Comment